fbpx

שבוע שיא של חגיגות גאווה בחיפה

מצעד הגאווה החיפאי ביום שישי הקרוב הוא רק חלק קטן משלל ארועים שהתקיימו במהלך החודש. אז מה עוד מחכה לכם בסופ"ש הגאווה של העיר הצפונית?

כשאנחנו חושבות וחושבים על הקהילה הגאה, האסוציאציה המיידית היא תל-אביב. עם זאת, כמו שאומרות באיגי, אנחנו כאן ובכל מקום, ואחד המקומות שבהם לקהילה הגאה יש נוכחות משמעותית הוא בבירת הגאווה של הצפון – חיפה.

הקהילה הגאה בחיפה קפצה מדרגה בשנה האחרונה, לאחר שחמש שנות מאבק של פעילות ופעילים מהקהילה הוביל לפתיחה של “בית הקהילות לגאווה ולסובלנות” – בית לקהילה הגאה בעיר. הבית ממוקם ברחוב מסדה בשכונת הדר, בתוך גן שהיה בעבר אתר לאלימות כנגד חברות מהקהילה הטרנסית, ובכך מהווה תיקון וניכוס מחדש של המרחב. מתקיימים בו אירועי תרבות, קבוצות חברתיות, בדיקות HIV ותערוכות.

את חודש הגאווה פתחו בחיפה בחניכת הבית הזה, שהיתה יריית פתיחה לשלל פעילויות. בין היתר, במהלך יוני הוקרנו בסינמטק חיפה סרטים גאים, בשיתוף פסטיבל הקולנוע הגאה TLVfest; התקיים ערב שירה גאה תחת הכותרת “סוטימות”, שכלל משוררות ומשוררים חיפאים ושאינם חיפאים, שיח עם הקהל על שירה ועל זהות להט”בית וקווירית וכן הופעות דראג של שניים מהמשוררים; נערך סיור בעקבות תולדות הקהילה הגאה בעיר של “פרויקט ההיסטוריה החיפאית הגאה“, שהוא פרויקט מחקר היסטורי ותיעוד שצמח מתוך עמותת “הקשת החיפאית” המאגדת את הפעילים והפעילות של הקהילה הגאה החיפאית; וכן נחנכה תערוכה (המוצגת עדיין בבית הקהילות) של האמן ג’ורג’ נסאר. כמו שאפשר לראות, בחיפה עושות את זה אחרת ויש דגש גדול על תרבות, על יוזמות שצומחות מתוך הקהילה עצמה ועל מקום למגוון האנושי שהוא חיפה.

צילום: עדי סדקה

אל תאמרו נואש אם טרם הספקתםן לבקר בעיר בחודש הגאווה, כי השבוע הוא שיא החגיגות בחיפה!
החגיגות תפתחנה בפסטיבל רחוב גאה בשכונת הדר בחיפה. הפסטיבל, שהוא כבר מסורת בעיר, כולל אירועים בבתי העסק בשכונה, כמו הופעות והרצאות, מבצעים מיוחדים, אוכל והופעות דראג. כמו אירועים אחרים בשכונת הדר, הפסטיבל נרקם מתוך שיתוף פעולה הדוק עם בתי העסק בשכונה ועם פעילים ופעילות הן מהקהילה הגאה והן מהשכונה והוא חלק מתהליך ההתחדשות שעוברת שכונת הדר, שלפני עשור נחשבה לשכונה קשה ועתירת בעיות ועתה נמצאת במגמת עלייה, על אף האתגרים הרבים שעוד נצבים בפניה.

שמעתם על ואדי סאליב? כן, ההוא מהמהומות. השכונה הזאת, שיש לה עבר טעון בהקשר של מלחמת 1948, של המאבק המזרחי וגם של הקהילה הגאה, היא גם בית למועדון הוונדרבר, שנמצא ממש ליד שוק הפשפשים של חיפה, במבנה היסטורי של הרכבת החיג’אזית. הוונדרבר מארח בחודשים האחרונים ליין מסיבות “חיפו-קוויריות” חדש ומרגש בשם OhSnap!. הליין, שנוסד ומופעל על ידי פעילות ופעילים מהקהילה החיפאית בהתנדבות, נוצר כדי לתת מענה על מחסור בחיי לילה קוויריים בחיפה. מעבר לפאן, שמים בו דגש מיוחד על מרחב בטוח, על הכללה של שלל הקהילות והזהויות בקהילה ועל חיבור בין מסיבה מרימה להופעות דראג פורצות גבולות. לרגל חודש הגאווה, מיד לאחר פסטיבל הרחוב בהדר, OhSnap! מרימים לכםן במסיבת טרום-מצעד בנושא “גם וגם”. המסיבה תכלול תקלוט של DJ Vanila ושל DJ Matan Marom, הופעות דראג והפנינג קווירי משוגע עם מלא הפתעות. פתיחת דלתות ב23:00.

 

לאחר ששברתםן את הסטיגמה החיפאית ולא הלכתםן לישון ב22:00, תצטרכו בכל זאת לקום מוקדם כי ביום שישי ב10:00 צועד מצעד הגאווה העשירי בחיפה! במשך הרבה שנים העירייה הגבילה את המצעד לרחובות צדדיים ולא תמכה בפרסומו. בשנתיים האחרונות העירייה נרתמת לטובת הקהילה הגאה והשנה המצעד יצעד ברחוב מוריה המרכזי, המקושט כולו דגלי גאווה כבר כמה שבועות, ויסתיים בארוע גאווה בגן האם. המצעד צועד השנה תחת הכותרת “אנחנו חיפה” בחמש שפות (עברית, ערבית, אנגלית, רוסית ואמהרית) כדי להמחיש את המחויבות החיפאית לשלל הקהילות והזהויות בעיר. גם ארוע הגאווה בסוף המצעד משקף את אותה הרוח, בנואמים והנואמות שינאמו בו וגם באמנים שיופיעו בו – אניה בוקשטיין, DJ מיכל שר, נסרין קדרי, אביאור מלסה, עברי לידר ותומר מייזנר.

גם אחרי המצעד אפשר להמשיך לבלות בחיפה, בשתי מסיבות גאווה שונות שתתקיימנה בשישי בערב: מועדון הסינקופה יארח את הליין החיפאי הותיק OverKitsch במסיבה BiKitsch (זוהרה פלטינום מארחת את הזמר מושיקו וייצמן, DJ קיארה דופלה) ובמקביל במועדון הנתב”ג יתקיים רייב גאווה ואהבה, בהפקה משותפת של ליין G@P וצוות SWEET (קים קונקשן מאחרת את הזמרת נופר סלמאן, DJ פיל קוסינוב וDJ מושיקו ציפורה).

דייויד ברוזה כבר ניסח את זה טוב ממני: “חיפה, חיפה – עיר עם עתיד! חיפה, חיפה – עיר אמיתית!”. בואו לראות בעצמכםן עד כמה הוא צדק.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן