fbpx

מתחתנים – באילו מדינות יכולים שני ישראלים לומר I DO?

החלטתם להתחתן? כדי להרשם באופן רשמי כזוג נשוי בישראל תצטרכו להתחתן באחת המדינות המאפשרות נישואים גאים לבעלי אזרחות זרה. עו"ד ארתור שני בסקירה ראשונה של האפשרויות העיקריות ודוברות האנגלית. מזל טוב!
marriage equality
marriage equalitytorbakhopper | CC BY-ND 2.0

הרצון למסד את הזוגיות קיים אצל רבים בקהילה הגאה. אך למרבה הצער, במדינת ישראל, בה נישואין וגירושין נערכים רק לפי הדין האישי-דתי של הפרט, אין נישואין חד מיניים.

אז מה עושים? בדיוק כמו הזוגות ההטרוסקסואלים שבורחים מהלחות או מהרבנות, חתונה בחו”ל היא הפתרון גם בשבילנו. אך גם כאן, זוגות להט”בים נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים, אחד המרכזיים בהם הוא למצוא מקום שמחתן בני זוג מאותו המין בעלי אזרחות זרה.

מכיוון שמוסדות הנישואין, החוקים והבירוקרטיה עלולים להיות מבלבלים ומסובכים החלטנו לעשות קצת סדר בבלאגן.

ישנן אופציות רבות לחתונה בחו”ל, מדינות שונות ומגוון נופים שיכולים להפוך את החתונה שלכם לזאת שתמיד חלמתם עליה. במאמר זה נתמקד בארבעה יעדים מרכזיים ודוברי אנגלית, ארה”ב, קנדה, דנמרק ואנגליה.

ארה”ב

ככלל, ארצות הברית מקבלת בברכה את המבקשים להתחתן בשטחה גם אם אינם אזרחים, כאשר דרכון מהווה אמצעי זיהוי לגיטימי ומקובל. אישור נישואין מארצות הברית מוכר ע”י החוק הבינלאומי וכן כאישור מקובל בארץ הקודש ומאז שנת 2015 נישואים חד מיניים מאושרים בכל רחבי ארצות הברית. עם זאת, כדאי להכיר שלכל מדינה בירוקרטיה מעט שונה ודרישות אחרות מן הזוג המאושר בטרם יוכלו לומר “I Do”.

אם תכננתם לערוך את תמונות החתונה במרכז ה Times Square או לרגלי מפלי הניאגרה (מהצד האמריקאי), אתם מתחתנים במדינת ניו יורק הגדולה. ניו יורק יחסית נוחה בענייני חתונה ומקבלת כל אחד מעל גיל 18 שאינו נשוי, כל עוד אתם לא דודנים מקרבה ראשונה. דרישות מיוחדות? יש לקבל ממשרד המזכירות של העיר (The City’s Clerk) רשיון נישואין ולהמתין 24 שעות לפני שתוכלו להתחתן באחד מן המוסדות המורשים לכך. שימו לב! שני בני הזוג נדרשים להתייצב על מנת לקבל את הרשיון והוא תקף ל-60 יום מרגע הנפקתו.

במידה ואתם מחפשים חתונה מהסרטים, שדרת הכוכבים, התאטרון הסיני, מדינת קליפורניה היא היעד שלכם. בדומה למדינת ניו-יורק, גם מדינת קליפורניה אינה דורשת בדיקות דם מבני הזוג אך על שניהם להתייצב במשרדי המזכירות של העיר על מנת לקבל רשיון נישואין והוא תקף ל-90 יום. מזכירים רבים יוכלו לחתן אתכם כבר במשרדם אך אתם רשאים להתחתן גם בעזרת המורשים לדבר.

ואיך אפשר בלי Vegas?! האורות, המופעים, והחתונות הפרועות בעולם. אז אם אתם הרפתקנים וספונטניים, כל מה שאתם צריכים זה כמה דקות פנויות ורישיון ממשרד הנישואין (Clerk County Bureau) שבמדינת נבדה. הוא יונפק עבורכם כבר באותו היום ויהיה תקף למשך שנה שלמה. לאחר הנישואין, יהיה על המחתן להגיש את התיעוד חזרה למזכיר ולאחר מכן תוכלו להזמין את תעודת הנישואין באינטרנט. פשוט. בניגוד למה שהורגלנו לראות בסרטים, מדינת נבדה מדגישה כי עליכם להתחתן אצל מורשה וכדאי לבדוק לפני האם כך הדבר אחרת תואשמו בעבירה על החוק.

עוד בנושא:  הקלה להורים גאים - משרד הפנים יירשום את ההורות הגאה ללא פנייה מצד ההורים

קנדה

האחות ״הטובה והמנומסת״ של ארצות הברית כאן בשבילכם. עם נופי טבע עוצרי נשימה, זוהי המדינה הראשונה מחוץ לאירופה והרביעית בעולם לאשר נישואים חד מיניים והיא אפילו לא דורשת ויזה מישראלים. בקנדה עשרה מחוזות הפועלים בדומה למדינות בארצות הברית ובניהם בירוקרטיות מעט שונות בהיבטים פנימיים. גם בקנדה נדרש רישיון נישואין הדורש את התייצבותם של שני בני הזוג והבאת שתי תעודות מזהות לכל אחד. רישיון הנישואין תקף ל-90 יום ותשלום אגרה (הסכום משתנה בין המחוזות השונים). הנישואים בקנדה נחלקים לשני סוגים, דתיים ואזרחיים אולם, שני הסוגים דורשים רישיון זהה.

דנמרק

דבר אינו רקוב בממלכת דנמרק. בין התעלות הרומנטיות והמבנים העתיקים, האווירה מושלמת. בדומה ליעדים השונים, עליכם להגיע לקבל רישיון נישואין לפחות יום אחד לפני החתונה אך יהיה עליכם למלא מספר טפסים מראש במידה ואינכם אזרחים של הממלכה. תשלום האגרה משתנה אם ברצונכם להתחתן בהיכל העירייה City Hall או במקום אחר והוא נע בין 75$ ל- 370$.

אנגליה

תמונות עם שומרי המלכה או ליד הבית של שרלוק הולמס, אנגליה או United Kingdom מציעה מזג אוויר קריר ואווירה אירופאית לחתונה עם סגנון. בשונה משאר היעדים, הממלכה דורשת כי תהיה ברשותכם ויזת נישואין ותשהו בשטחה לפחות תשעה ימים לפני הבקשה לרישיון נישואין. לאחריהם עליכם לדווח למשרד מקומי לאזרחים זרים כי אתם מתכוונים להתחתן ורק לאחר מכן תקבלו את הטפסים לבקשת רישיון נישואין. ברגע שקיבלתם את הרישיון הוא תקף לשנה (או שלושה חודשים בסקוטלנד) ותוכלו להתחתן כפי שחלמתם בכל מוסד מורשה.

בסופו של דבר, מדינת ישראל רושמת נישואין חד מיניים, שנערכו בחו”ל, בתעודת הזהות הישראלית, לפי התקדים שהיה בבג”ץ בן ארי (מה קורה אם רוצים להתגרש – זה כבר במאמר אחר). יחד עם זאת, חשוב מאוד לעשות את הצעד הגדול בתבונה, בהכנה, ותוך הכרת כלל המשמעויות של הצעד המרגש.

מזל טוב, ובהצלחה באתגרי ההמשך!


כותב המאמר, עו”ד ארתור שני, בעל משרד עו”ד המתמחה בענייני משפחה וקהילת הלהט”ב. לשעבר יו”ר ועדת ביקורת ומנהל המחלקה המשפטית של אגודת הלהט”ב. תודה מיוחדת לעדי גנני על העזרה בהכנת הכתבה.

אין במאמר משום יעוץ משפטי, והמאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי אישי ופרטני.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. Ccyclist הגב

    לגבי בריטניה: הצורך בתקופה של 28 יום המתנה בין הפגישה הראשונית לתאריך המוקדם ביותר לנישואין הופכת את העניין ללא כדאי עבור מי שאינו תושב. העיכוב נובע ממנהג עתיק להכריז את כוונות הנישואין בכנסייה כמה שבועות לפני החתונה ובפרוצדורה האזרחית הכוונות מתפרסמות במשרד הרשם במשך 28 יום ערב החתונה. אם אחד מבני / בנות הזוג אזרח בריטי / אירופאי והאחר/ת אינה אז יש סיכון שיהיה איזה סינון נגד נישואין פיקטיביים, כשאני נישאתי לבעלי שאלו על אזרחות ובגלל ששנינו בריטים פשוט עשו וי.

    טריטוריה בריטית שמאפשרת נישואין חד מיניים מהירים היא גיברלטר. הנישואין שם נועדו במקור לנוסעים בנתיבי הים האימפריאליים להודו, דרא”פ ואוסטרליה. אפשר להצטרף למועדון שכולל את ג’ון לנון ויוקו אונו ע”י לילה אחד בלבד במלון בטריטוריה. יש שם תעשיית חתונות וכמובן שכל הניירת באנגלית.

    אולי שווה לברר אם יש במלטה דרישות תושבות או אזרחות ואם היא מנפיקה תעודות באנגלית. מאד קל”ב וים-תיכוני.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן