fbpx

מה הסיכוי להדבק ב-HIV מנשא מטופל?

קמפיין חדש של הוועד למלחמה באיידס מכיר לציבור את המושג "אנדיטקטבל" ונלחם בסטיגמה כלפי נשאי ה-HIV. "הסיכוי להדבק מנשא מטופל דומה לסיכוי לחטוף מכת ברק"
קמפייןאנדיטקטבל

סקר של הוועד למלחמה באיידס חושף נתונים קשים על הסטיגמות של החברה הישראלית בקשר לנשאי HIV: רק 1 מ– 5 ישתה מכוס שנשא HIV שתה ממנו, 93% לא יסכימו לנשק נשא/ית HIV על אף שאין סיכוי להידבק בנשיקה, 60% יוטרדו מנוכחות של נשא HIV בסביבת העבודה שלהם למרות שסיכויי ההדבקה לא קיימים במקרה כזה.

על מנת להלחם בסטיגמה המסרבת לעזוב את נשאי ה-HIV, יצא היום הוועד למלחמה באיידס בקמפיין חדש.

סרטון הקמפיין (אדלר חומסקי), מציג שורה של סיטואציות חסרות סיכוי המעבירות לצופה את המסר. בנוסף כולל הקמפיין אתר אינטרנט המכיל מידע מקצועי בנושא וראיונות עם רופאים.

אז מה זה אנדיטקטבל ?
המונח “אנדיטקטבל” (Undetectable) מתייחס לנשאי HIV שנוכחות הנגיף בדמם היא כה נמוכה (כתוצאה מיעילות הטיפול התרופתי) עד שהוא אינו ניתן לגילוי בבדיקות דם סטנדרטיות. במצב זה הסיכון כי הנשא המטופל ידביק בן או בת זוג בנגיף הגורם לאיידס הוא כמעט אפסי, אפילו במסגרת יחסי מין ללא קונדום.

במחקרים שנערכו לאחרונה, התוצאות שהתקבלו היו דרמטיות ואינן משאירות מקום לספק. קיום יחסי מין לא מוגנים במערכות מונוגמיות, עם פרטנר נשא/ית HIV, שנותר אנדיטקטבל בתקופת המחקר, לא הביאו להידבקות בנגיף של הפרטנר השלילי/ת ב-99.99% מהמקרים.

“מחקרים חדשים מראים שנשאי HIV המטופלים ונמצאים תחת מעקב רפואי אינם מדבקים, אפילו בעת קיום יחסי מין ללא קונדום, שם הסיכוי שיעבירו את הנגיף הוא פחות מ 0.01”, מסביר ד”ר יובל לבנת, מנכ”ל הועד למלחמה באיידס, “הקמפיין אמור להכיר לציבור את המושג אנדיטקטבל וקורא להפסיק להיות סטיגמטי כלפי הנשאים”, מוסיף ד”ר לבנת, “אם הסיכוי להידבק מנשא מטופל דומה לסיכוי שתחטוף מכת ברק – כבר יש מקום לאפשרות בחירה”.

90% לא יתנשקו עם נשא HIV

לקראת יציאת הקמפיין, הזמין הוועד למלחמה באיידס סקר הבוחן את מודעות הציבור לסיכויי ההדבקה בנגיף HIV ואת הסטיגמות, הבורות והפחד מפני נשאי HIV. המחקר הכמותני (שבוצע ע”י מכון רושינק) כלל 501 ראיונות המהווים מדגם אקראי מייצג של יהודים דוברי עברית בגילאי 18 עד 65.

כ-60% מהנדגמים הצהירו כי היו מוטרדים אם היו יודעים שאחד העובדים במקום עבודתם הוא נשא HIV, למרות שקיבלו הסבר מפורט כי לא ניתן להידבק בנגיף באמצעות מגע יומיומי. 34% ישתדלו לא להשתמש יותר בכלי המטבח המשותפים, 26% הצהירו כי המידע יעלה להם את סף החרדות בגלל הפחד מהדבקה, 14% ינסו לברר את זהותו של העובד הנשא ולמזער אתו כל קשר.

עוד בנושא:  בג"ץ קבע פה אחד: על המדינה לרשום זוגות נשים כאמהות בתעודות הלידה של ילדיהן המשותפים

רק אחד מכל חמישה נדגמים הביע נכונות לשתות מכוס שנשא HIV שתה ממנה, למרות שאין בפעולה זו כל חשש מהדבקה.

כ-7% בלבד מהנדגמים הביעו נכונות להתנשק עם נשא HIV, למעלה מ-90% השיבו בשלילה, למרות שלא ניתן להידבק מנשיקה.

למרות שקונדום מספק הגנה מוחלטת מפני הדבקה ב-HIV, רק 6% מהנדגמים הביעו נכונות לקיים באופן תיאורטי יחסי מין עם קונדום עם נשא HIV.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן