fbpx

מבוא לגאווה באוניברסיטת תל אביב

בקורס החדש של אוניברסיטת ת"א ילמדו הסטודנטים על גאווה, להט"בפוביה והמאבק הגאה, ויקבלו נקודות זכות אקדמיות על התנדבות בארגונים גאים
%d7%92%d7%90%d7%95%d7%95%d7%94%d7%90%d7%aa%d7%90

מתי היה מצעד הגאווה הראשון בישראל? מה זה ג’נדר קוויר? מה זה להט”בפוביה מופנמת? מהן הזכויות הנמנעות מהקהילה הגאה בישראל? איך הכול התחיל ולאן זה הולך?

אם הצלחתם לענות על כל השאלות, כנראה שאתם לא זקוקים לקורס גאווה, אבל לרובנו יש עוד הרבה מה ללמוד על הקהילה הגאה בישראל. ובהקשר הזה, ידע הוא כוח. ככל שנשכיל, נחקור ונכיר, נוכל להתקדם לעבר חברה שוויונית.

קורס “גאווה, נידוי ושינוי: החיים הלהט”ביים בעבר ובהווה”, שנפתח באוניברסיטת תל אביב, מאפשר לסטודנטים לבחור בהיכרות מעמיקה עם הקהילה הגאה והמאבק הגאה, להתנדב בארגונים קהילתיים כחלק מתכנית הלימודים.

הקורס הוא יוזמה משותפת של האחווה הסטודנטיאלית הגאה ותוכנית מתחברים של את”א (המחלקה למעורבות חברתית של דקאנט את”א). לאחר שבשנתיים האחרונות תמכה תכנית מתחברים בפעילות האחווה עם מלגות למנחי האחוות הגאות בקמפוס, הוחלט על הידוק שיתוף הפעולה גם במישור האקדמי.

“זה הקורס היחידי שאני מכיר שמדבר על הקהילה הגאה בישראל”, מסביר ארז ווינר, מנהל-שותף באחווה הסטונדטיאלית הגאה, “אמנם יש קורסים על תיאוריות קוויריות כחלק ממדעי הרוח, ומעט נגיעה בקהילה כחלק מלימודי סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אך מעולם עד היום לא היה קורס שעסק בקהילה עצמה. זה גם לא מפתיע שהוא צומח מתוך תכנית מתחברים (המחלקה למעורבות חברתית באת”א)”.

הסטודנטים שותפו בבחירת התכנים

הקורס החדש שנפתח באוניברסיטת תל אביב עוסק בהבנת החיים הלהט”ביים כקבוצה מובחנת בהיבט היסטורי. קהילת הלהט”ב עשתה את דרכה ממחוזות פליליים ושל ביזוי ונידוי דתי וחברתי אל עבר זהות פוליטית מובחנת הזוכה להכרה מכבדת ולזכויות פוליטיות מעוגנות בחוק. התפתחות זו שינתה את אופי החיים הלהט”ביים לטוב ולרע. הקורס עומד בין היכרות עם העבר הלהט”בי בהיסטוריה המערבית וכן ביישוב ובעשורים הראשונים של המדינה, לבין הבנה מעמיקה יותר של מצב הקהילה הנוכחי ומאבקיה להכרה מכבדת ולשוויון. הסטודנטים יעמיקו את ההיכרות עם החיים הלהט”ביים מן העבר והיכרות זו תעמיק את הבנת זכויותיהם ומחויבויותיהם בחברה בהווה.

%d7%90%d7%a8%d7%96%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%a8
לחזק את הפעילות בארגונים | ארז וינר

הקורס משלב עשייה לצד למידה והוא יועבר בצורה משולבת – אקדמית ומעשית. בנוסף – חלק מהמפגשים יעברו באופן של שיח במעגל – מה שלמעשה יאפשר שיחה מהותית על הקהילה בתוך כותלי האוניברסיטה.

עוד בנושא:  די כבר עם השקרים שלך – סרט יפה על אהבת נעורים סודית

הקורס יועבר על ידי ד”ר עופר נורדהיים נור, חוקר והיסטוריון מוכר באת”א. את תחום ההתנדבות והליווי המעשי של הסטודנטים-יות ינהל ארז וינר כנציג האחווה הסטודנטיאלית הגאה.

תכני הקורס נבחרו באופן משותף על ידי שני הגורמים, וגם בשיתוף הסטודנטים, שהתבקשו לדרג את הנושאים המעניינים אותם ביותר ובכך קיבלו אפשרות להחליט באלו תחומים יתמקד הקורס. בין השאר, יעסקו הסטודנטים בהבנת התפתחות ומצב הקהילה הלהט”בית בהקשר המערבי והבנת ההקשר ההיסטורי והחברתי של הזהויות הלהטב”יות בחברה הישראלית ילמדו מה זה קוויר, מהי קהילה ויבחנו את מקורותיהם וביטוייהם של סוגי להט”בופוביה שונים. כמו כן יעסקו הסטודנטים במושגים הומונורמטיביות, הטרונורמטיביות, פינקוושינג זהויות מיניות ומקורן ,gay liberation, ארון, בושה וגאווה, נידוי, ביזוי, זכויות אדם ואזרח.

במסגרת המרכיב המעשי יבחרו הסטודנטים מסגרת התנדבות או פעילות מתוך מגוון מסגרות, חלקן בארגונים להט”ביים קיימים. עבודת הסיום תכלול תיעוד של נושא הקשור לתחום ההתנדבות בנוסף לתיאור אישי וחוויתי של תהליך ההתנדבות.

“מה שמיוחד בקורס זה שהוא יהיה קצר יותר מהרגיל (8 מפגשים במקום 13) וכחלק ממנו הסטודנטימות יתנדבו במשך 25 שעות בארגון להט”בי קהילתי”, מסביר וינר, “בין אפשרויות ההתנדבות יש את האחווה, האגודה, בית דרור, ופרויקט היסטוריה ייחודי. למרות שמדובר רק ב-3 ארגונים, האפשרויות די נרחבות: ניתן להתנדב ביצירת קמפיין דיגיטלי כחלק ממחלקת דיגיטל של האגודה, לעבוד עם נוער כחלק מבית דרור, לקיים מחקר אקלים כחלק מהאחווה, לעזור משפטית במחלקה המשפטית של האגודה ועוד”.

באחווה הסטודנטיאלית הגאה מקווים כי הקורס יסייע להרחיב ולחזק את הפעילות בארגונים, כמו גם לצור מסגרות התנדבות חדשות. “יש כבר כמה סטודנטים שהיו ממש שמחים על האפשרות להיכנס לעולם ההתנדבות דרך האוניברסיטה” אומר וינר, “הרבה סטודנטים וסטודנטיות פשוט לא מודעים לכל אפשרויות ההתנדבות, וכשאונ’ ת”א נותנת כזאת במה לעשייה כזאת זה נותן רוח גבית מאוד חזקה”.


עוד בנושא:

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן