fbpx

לראשונה – הגבלה על הנפת דגל הגאווה באירוויזיון

וגם - איסור על הנפת דגל דאע"ש ודגל פלסטין. ועדת האירוויזיון מנסה לעשות סדר במדיניות הדגלים ומעוררת תקריות דיפלומטיות
אירוויזיוןקהל
Eurovision 2016 |  David JonesCC BY 2.0

תחרות האירוויזיון היא אחד האירועים הבינלאומיים המשמעותיים והנצפים ביותר, ולא סתם היא נחשבת ל”מונדיאל של הקהילה הגאה”. וכמו במונדיאל, גם באירוויזיון לדגלי המדינות יש מקום נכבד בתחרות, החל מהגרפיקות המושקעות המציגות את דגלי המדינות השונות וצבעיהן ועד לדגלים המונפים על ידי הקהל המגיע ברבבותיו לצפות בארועים.

אך יחד עם כל הצבעוניות והחגיגיות שמביאים איתם הדגלים, הם גם מסמלים הרבה מאד קונפליקטים ועלולים לשמש כדרך למחות, להתריס ואפילו להביך את המדינות המשתתפות.

ועדת האירוויזיון, המנסה לשמור על התחרות נקייה מפוליטיקה, פרסמה בסוף השבוע את מדיניות הדגלים שלה הכוללת את רשימת הדגלים האסורים להנפה בזמן התחרות על ידי הקהל.

הדגל הראשון, האסור בתכלית האיסור, הוא דגל דאע”ש, החלטה ברורה ומובנת. אל הדגל השחור מצטרפים מספר דגלים נוספים של חבלי ארץ שונים ברחבי העולם, האסורים להצגה בתחרות הן על ידי המשתתפים והן על ידי הקהל, ביניהם ניתן למצוא את דגל פלסטין, האי כרים, נגורנו קרבך ועוד.

המשותף לכולם הוא שכל האזורים הללו נמצאים באיזה שהוא סכסוך כזה או אחר עם אחת מהמדינות המשתתפות. כך למשל מופיע ברשימה זו דגל פלסטין, בגלל הסכסוך עם ישראל, דגל האי כרים, בגלל הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה על בעלות על האי, וכן דגל האבוריג’נים בשל דרישתם לעצמאות מאוסטרליה, המשתתפת גם היא בתחרות.

נציגי האזורים השונים כבר התרעמו על המדיניות. התגובות הרועמות על רשימת הדגלים האסורים גררה תגובות סוערות, ביניהם מהומות שהתעוררו בספרד לאחר שנודע שדגלם של  תושבי חבל הבסקים נכלל ברשימה. נציגי חבל הבסקים בספרד דרשו ואף קיבלו התנצלות מהנהלת האירוויזיון.

גם נציג אש”ף סאיב עריקאת גינה את ההחלטה “המבישה, המוטה והבלתי מקובלת”, ודרש לבטלה מיד וכן להתנצל בפני מיליוני הפלסטינים ברחבי העולם”.

flags2

לנפנף – אבל בלי כוונה פוליטית

תוספת משמעותית נוספת למדיניות הדגלים השנה היא פסקה המפרטת את אופי השימוש בדגל הגאווה, זאת בעקבות העובדה שברוסיה הנפת דגל הגאווה היא עבירה על חוק התעמולה ההומוסקסואלית.

מתוך ניסיון לרצות ולהרגיע את רוסיה מבלי לפגוע באחד מקהלי היעד העיקריים של התחרות, נסחו מנהלי התחרות סעיף מיוחד במדיניות הדגלים, בו נאמר כי בדגל הגאווה וכן בדגל האיחוד האירופי ניתן להשתמש, כל עוד לא נעשה בהם שימוש ככלי שנועד להעברת מסר פוליטי.

עוד בנושא:  "הוריקן" בדרך לאירופה - צפו בשיר הישראלי לאירויזיון 2024

למרות ההערה שנוספה למדיניות השימוש בדגל הגאווה, הפרשנות של הערה זו היא נרחבת למדי ועל כן קשה יהיה לאכוף הערה זו. לשאלה איזה נפנף הוא נפנוף תמים ואיזה נפנוף יכול להחשב לאקט פוליטי אין תשובה אחת ברורה. גם דובר האירוויזיון התקשה העניק תשובה בוררה והסביר כי כל מקרה יבחן לגופו. לשאלה האם נפנוף דגלי גאווה בזמן ההופעה של הזמר הרוסי תחשב כאקט פוליטי, ענה הדובר שייתכן שכן.

מדיניות הדגלים של איגוד השידור האירופי נועדה לשמור על אירועי האירוויזיון כאירועים נטולי פוליטיקה. על פי מדיניות האירוע, הדגלים אותם ניתן להניף הם דגלי המדינות המשתתפות, זאת בנוסף לדגלי שאר המדינות החברות בארגון האומות המאוחדות. שני דגלים נוספים אותם ניתן להניף הם דגל האיחוד האירופי ודגל הגאווה, אשר מסמל את הגיוון המאפיין את התחרות.


 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן