fbpx

לראשונה בהיסטוריה יתקיים מצעד גאווה בבאר שבע

בעקבות הלחץ התקשורתי ותמיכה ציבורית רחבה יתקיים מצעד גאווה בבאר שבע ולא רק אירוע גאווה מתוחם
בית גאה באר שבע | צילום: טל מגן
בית גאה באר שבע | צילום: טל מגן

בשנים האחרונות זה כבר הפך לשגרה – הבית הגאה בב”ש דרש מצעד מהעירייה ומשהדרישה לא נענית, הם פונים למשטרה בדרישה לקיום הפגנה חוקית.

עם הזמן הבינה עיריית ב”ש שאלו הם פני הדברים, והחלה להתנות את מתן התקצוב בקיום אירוע גאווה מתוחם, תוך ויתור על מצעד גאווה ברחובות העיר בטיעון ש”באר שבע היא עיר עם אופי שונה, בבאר שבע אין מצעדים.”

השנה, עם חילוף הוועד של הבית הגאה בב”ש, התקיימה פגישה עם עוזר מטעמו של ראש העיר בה הבהיר הבית הגאה שהדפוס שהתקיים במשך השנים האחרונות לפיו יש פינג פונג בין העירייה לבין המשטרה שמסתיים בהבטחות ברוח טובה אך עקרות לא יתקיים יותר. הוסבר לעירייה כי רוח הקהילה בכל הארץ מתנגדת לאי השוויון ותת התקצוב כלפי הקהילה הגאה כולה ובפרט בב”ש. על כן, השנה יתקיים מצעד על אף התנגדות העירייה.

ב-17 במאי התחיל תהליך של הגשת הבקשה להפגנה אל מול משטרת באר שבע אשר כמענה ראשוני הגיבה בביטול בטענה שחבל על הבקשה. הבית הגאה ביצע פנייה לעורכת הדין סמדר בונן, אשר סייעה בכתיבת הבקשה ובהגשתה. לאחר 4 שעות של המתנה במשטרת באר שבע נאות הממונה לקבל את הבקשה להפגנה.

כשלושה ימים לאחר מכן השיבה המשטרה בסירוב לקיום המצעד בעיר בתוואי שהתבקש. עו”ד בונן הודיעה למשטרה כי נוכח תגובתה תוגש פנייה לבג”צ. בד בבד בוצעה פנייה לאגודה לזכויות האזרח שניאותה באופן מיידי להירתם לטובת העניין.
מרגע הצטרפותה של האגודה לזכויות האזרח לתהליך ובשיתוף פעולה עם עו”ד בונן במשך חודש ימים הייתה חלופת מכתבים שבה נאלצה הנהגת הבית הגאה לדחות פעם אחר פעם את התאריך של קיום ההפגנה.

רק כדי לסבר את האוזן, השיקולים לסירוב למתן רישיון להפגנה עפ”י חוק הם משיקולים ענייניים בלבד – “ודאות קרובה לפגיעה קשה בסדר הציבורי” ולא מכל טיעונים אחרים. ובוודאי שכל התערבות פוליטית מוניציפלית לא אמורה להשפיע באישור או בביטול הרישיון להפגנה.

לאחר חודש של התמהמהות במתן הרישיון משיקולים לא ענייניים התקבל האישור מטעם המשטרה לקיים לראשונה מצעד גאווה ברחובות העיר באר שבע תודות ללחץ משפטי, תמיכה ציבורית מכרעת והתערבות מפקד המרחב.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל

לדברי עו”ד ודוברת הבית הגאה סמדר בונן: “המדינה תקצבה ב-11 מיליון₪ את התיירות הגאה (אמנם החלטה שבוטלה לאחר מכן) אך לא את הקהילה עצמה שסובלת מאפליה מעוגנת בחוק ומגילויי הומופוביה ברשתות החברתיות ובשטח. בנוסף, השנה אישרו במדינות רבות נישואים גאים והפער בינינו ובין הקהילות הגאות מהקבילות הולך וגדל. הרגשנו ששמים אותנו בארון העירוני והרגשנו שחייבים השנה לקיים מצעד. יש פער מאד גדול בין מצעד גאווה ססגוני לבין היעדר השוויון והיעדר התקציבים הלכה למעשה. כל הפערים האלה בפריפריה מתחדדים עוד יותר ומקבלים ביטוי חזק יותר. כך לדוגמא, בת”א החיים מחוץ לארון קלים יותר לעומת הדרום שבו הקהילה משלמת מחירים כבדים הן מבחינה כלכלית, חברתית, תרבותית ורגשית. על כן נצפה שהתקציבים שאמורים להיות מושקעים בקהילה בדרום יהיו בשיעורים גדולים יותר”.

מאבישג טביב, שותפה מייסדת של בר ה”ביאליק”, חברת הבית הגאה, וממארגנות אירועי הגאווה בשנים האחרונות נמסר: “חיכיתי ליום הזה שנים רבות. אני מאוד מאוד מתרגשת מזה שייערך מצעד גאווה בבאר שבע. באר שבע צריכה כבר למתג עצמה כעיר חופשית וצבעונית גם עבור חברות וחברי הקהילה הגאה. תודה לבית הגאה ולחברות וחברי הוועד שהביאו אותנו לרגע זה, והסבו לי אושר גדול. מזה 12 שנים שיש בבאר שבע בית גאה וקהילה פעילה ועדיין לא זכינו לתקציב מהעירייה.”

לאירוע מצעד הגאווה הראשון בבאר שבע בפייסבוק

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן