fbpx

כנס רבנים בנושא טיפולי המרה התקיים בירושלים. הלהט”בים הדתיים נשארו בחוץ

כנס של רבני ערים בנושא "משיכה תוך מינית" בנערך בירושלים דן בנושאים להט"בים ובפתרונות להם. נציגי ארגון הלהט"ב הדתי "חברותא" שהוזמנו לכנס, לא הורשו להכנס
קדושים תהיו

אתמול התקיים בירושלים כנס ראשון מסוגו, במסגרתו התכנסו רבני ערים וישובים לדון בסוגיה הלהט”בית.

הכנס, שנשא את השם “קדושים תהיו”, הוא יוזמה של רבני קהילות שלדברי המארגנים ביקשו להעמיק את ידיעותיהם בנושא הלהט”ב, מזווית הלכתית-תורנית, ולמצוא לה פתרונות.

למרות הניסיונות להעניק להם שם אחר, המארגנים לא הסתירו את כוונתם להעניק במה לטיפולי המרה, ואף ציינו כי הכנס נעשה בשיתוף עם ארגון “עצת נפש”.

״אין יהודי שלומד תורה ויכול לומר שזה מותר על פי ההלכה”, הסביר הרב עמיחי אליהו, מנכ”ל איגוד רבני הקהילות ויוזם הכנס, “התורה קוראת לזה ‘תועבה’ ואנחנו רוצים להבין למה ה׳ זימן את זה בדורנו, כיצד ניתן לחיות עם זה, מה עושים עם האתגר הזה ואיך ניתן לפתוח פתח לאותם אנשים. משקיעים היום תקציבים בלעשות ניתוחים בגוף, אז תשקיעו תקציבים ומחקרים גם בניתוחים לנפש”.

”מה שקורה היום זה שיש טאבו על כל הנושא הזה”, הוסיף, “מי שמדבר מהזווית האקדמית זוכה להתקפות וגם אנשים מהקהילה עצמה שרוצים להתעסק ולחיות על פי ההלכה נתקלים בחומה בצורה. חברנו לארגון ‘בקדושה’ כדי לארגן כנס מקצועי עם פסיכולוגים ואנשים מהתחום כדי לחשוף את הרבנים לתפיסת עולם שנשענת על הקודש ומאפשרת לאנשים מהקהילה לחיות את החיים שלהם ומייצרת קריאה לקובעי המדיניות – חברים, תשקיעו זמן ותקציבים בכיוון הזה”.

הם משכנעים שזה מותר וזה בסדר ולגיטימי

גם התכנים שהושמעו בכנס ופורסמו באתר הציונות הדתית “סרוגים”, אינם משתמעים לשתי פנים.

הרב שמואל אליהו אמר בכנס: “יחסי מין חד מיניים הם נטייה שאסור להשלים איתה כמו שלא משלימים עם הנטיה להשמנה. הרבנים שמטפלים בבעלי נטיות הפוכות חייבים להכיר כמה שיותר מחקרים ואנשי המקצוע שיודעים מה המקור של הנטיה השלילית ויודעים גם לרפא אותה. בשנים האחרונות יש נסיון להשתיק את אנשי מקצוע הללו. אנחנו צריכים גם לחזק את הרבנים וגם את אנשי המקצוע שיוכלו להשמיע את דעתם המקצועית והתורנית בלי מורא”.

הרב ארל’ה הראל, לשעבר ראש ישיבת ההסדר בשילה, וכיום עוסק בטיפולי המרה במגזר הדתי התייחס בדבריו לביסקסואליות: “לא ברור איך אדם דתי שנמשך לגברים ולנשים יכול לדרוש לגיטימציה תורנית למעשיו? ארגוני הלהט”ב הדתיים מקיימים קמפיין גם עבורם, למרות שהם יכולים לחיות עם נשים ללא כל בעיה. פעמים רבות נערים בוחרים לעצב את הנטייה שלהם מחוסר הבנה או מגורמים נוספים, עד שבסוף אין להם בחירה.

רבנים מפנים לפסיכולוג לא-דתי ועושים טעויות קריטית, הפסיכולוגים החילוניים רואים בזה משהו טוב, וקבני”ם בצבא משכנעים בחורים שהם הומואים. הם לא מבינים את השפה הדתית. הם לא מבינים מה עובר אדם דתי עם ההתמודדות. יש ארגונים דתיים שעושים טרור. הם משכנעים שזה מותר וזה בסדר ולגיטימי. הרבנים חייבים להכיר את זה ולדעת להגיב. מנגד, יש ארגונים חיוביים כמו ארגון ‘כמוך’ שמחוייב להלכה וחשוב שהרבנים יכירו אותו וישתפו איתו פעולה”.

עוד בנושא:  מצע לדיון - הרשימה השווה מזמינה אתכן לגבש את מצע המפלגה

“אני נגד המושג טיפולי המרה”, אמר ד”ר אליהו אקרמן, “אבל מותר לנו לסייע לאנשים שפונים אלינו, למרות שמנסים לצייר את זה כלא חוקי. יש חבר’ה שסובלים מאד, לא חיי יום ולא חיי לילה. הם יושבים בישיבה או בתנועות נוער, הם נראים מצוין, אבל הם לבד עם עצמם, וחווים סיוט אחד גדול, סוג של פיצול אישיות. אנחנו זקוקים לאנשי מקצוע טובים, ללמוד הרבה. יש אנשים ומנהיגים עם בורות מדהימה. הטיפול דורש מיומנות, מקצועיות, אהבה והרבה עבודה”.

לא ניתנה לנו ההזדמנות לשמוע או להגיב

בפרסומי הכנס הודגש כי בכנס ישתתפו נציגים מקהילת הלהט”ב שרוצים לחיות על פי התורה, שיגיעו ויסבירו לרבנים על התהליכים שהם עברו.

הקול שלא הורשה להשמע בכנס הוא קולם של להט”בים דתיים המתנגדים לטיפולי ההמרה, ומאמינים כי אפשר להמשיך ולחיות כלהט”ב וכשומר תורה ומצוות במקביל.

נציגי ארגון ”חברותא” (הומואים דתיים) שהגיעו לכנס, לא הורשו להיכנס אליו ולהביע את דעתם משום שלטענת המארגנים חלק מנציגי “חברותא” פעל בניגוד לסיכומים ובצורה לא הוגנת.

“הצטערנו שלא נתנו לנו להיכנס”, אמר יו”ר ארגון “חברותא” דניאל יונס, “לא באנו לפוצץ את הכנס אלא לשמוע ולקיים שיח מכבד ומכובד. נאמר לנו שזו התחלה של דיאלוג ואנחנו מקווים שזה אכן לא יעצר כאן, ושבהמשך נוזמן לא רק לשמוע אלא גם להשמיע כשווים”.

למרות הביקורות מצד הקהילה הגאה על עצם קיום כנס הדן בטיפולי המרה כאופציה, בארגון חברותא רואים בעצם השיח בנושא הישג. “אנחנו מאוד מברכים על כל שיח בנושא ויודעים שזה לא פשוט ויש קולות בציבור הדתי שהנושא רגיש עבורם. זה שלראשונה נערך כנס עם הכותרת “להט”ב” זה באמת משהו מבורך, כל צעד הוא צעד מקדם ואנחנו מקווים שהדברים שבתוך הכנס יהיו מבורכים אך לצערנו לא ניתנה לנו ההזדמנות לשמוע או להגיב”.

“אין ספק שיש התקדמות. אנחנו רואים יותר ויותר יחס אוהד מצד רבים ומצד קהילות. הרבנים צריכים להבין שהשינוי בא מלמטה, ובהרבה מאד קהילות המאבק הוא כבר כמה צעדים לפניהם, ואולי הכנס הזה, גם אם לא נהיה בו, הוא ההזדמנות שלהם להפנים את זה”.

“טיפולי המרה הם התעללות נפשית ואסורים ברוב מדינות המערב”, אמר מיקי גיצין, מנכ”ל ישראל חופשית, “לא יתכן, שבישראל יש אירגונים שמעודדים את הפעולה האלימה הזו נגד צעירים ובני נוער בזמנים רגישים ומבלבלים. חשוב להדגיש כי הכנס יועד לאנשים שהם עובדי מדינה ובשם המדינה הם שולחים צעירים להטבים לסכן את חייהם. כל בן נוער להטבי שיפגע בעצמו בעקבות ההתעללות הזו היא באחריות הרבנים האלו ודמו בראשם. בושה שמדינת ישראל מאפשרת את זה, ובושה שעובדיה מובילים תהליכים כאלו”.


רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן