fbpx

האם מותר לחברת ביטוח לדרוש תשלום מוגדל מטרנסג’נדרים על ביטוח נסיעות לחו”ל?

חברת פספורטקארד סרבה לבטח גבר טרנסג'נדר בביטוח נסיעות לחו"ל בשל הסיכון המוגבר בנטילת הורמונים. רק לאחר התעקשות ובדיקה שינתה החברה את עמדתה ואת הנהלים והודיעה: "אין כל סיכון מוגבר בעריכת ביטוח נסיעות לחו"ל לטרנסג'נדרים"
travel | cc0
travel | cc0

שחר ארפוב ושחר גוריון, בני זוג ופעילים בבית הגאה בבאר שבע, תכננו לטוס לחו”ל לחופשה ופנו לסוכנות פספורטכארד כדי לרכוש לעצמם ביטוח נסיעות לחו”ל.

להפתעתם, פספורטכארד, המוכרת פוליסות ביטוח נסיעות לחו”ל של חברת הביטוח הפניקס, סרבה לבטח את ארפוב, גבר טרנסג’נדר, בטענה שהפוליסה שהם מנפיקים “איננה כוללת כיסוי בכל הקשור בטיפולים אסתטיים ו/או קוסמטיים לסוגיהם… בכלל זאת, בגין טיפולים הקשורים בניתוח בשינוי מין לרבות נטילת הורמונים באופן קבוע”.

בני הזוג, שהופתעו מתגובת החברה, פנו לחברה באמצעות עו”ד אסף חדי כהן, היועץ המשפטי של האגודה למען הלהט”ב בישראל. בפנייתם טענו הזוג כי הטיפולים לשינוי מינו של אדם – ובכלל זה גם הטיפולים ההורמונליים – בוודאי אינם טיפולים “אסתטיים קוסמטיים”, שהרי מכלול הטיפולים הרפואיים שעובר אדם טרנסג’נדר נועדו להביא את אותו אדם להתאמה בין מינו למגדרו, ולפיכך המשמעות האמיתית שלהם היא הרבה מעבר ל”קוסמטיקה”. עוד הוסיפו כי הטיפולים הם וודאי אינם טיפולים “אלקטיביים”, גם לא לפי ההגדרות של משרד הבריאות. מדובר, לטענת בני הזוג, בטענה מעליבה ופוגענית, שאינה מכירה במורכבות של ההליך לשינוי מין ובמהות שלו.

בנוסף טען הזוג כי הסירוב לבטח את ארפוב מנוגד לחוק איסור הפליה במוצרים ושירותים. כמו כן, הוא מנוגד לחוק האוסר על מבטח שלא לבטח אדם כלשהו, מבלי שהחברה המבטחת מסתמכת על נתונים אקטואריים וסטטיסטיים, ועל מידע רפואי – שיש בו כדי להעריך את הסיכון הרפואי לאדם שמבקש לרכוש ביטוח. כלומר, החברה המבטחת צריכה להראות, בראיות ובחישובים, למה מאותו אדם נובע סיכון מוגבר, ולמה בגלל הסיכון המוגבר (אם הוכיחה אותו), מחיר הביטוח עבורו יהיה, לדוגמא, 10$ ליום, ולא 2$ ליום.

בתגובה לטענות בני הזוג השיבה החברה, כי מאחר שנטילת ההורמונים היא בהוראה ובפיקוח רופא – מעידה על הסיכון רפואי, ולכן הציעה להם לרכוש עבור שחר ארפוב הרחבה לביטוח (או בלשון החברה: “שכבת ביטוח נוספת”).

בני הזוג לא ויתרו, פנו שוב לחברה, והתעקשו על כך שנטילת ההורמונים, וההליך לשינוי מין בכללותו אינו מהווה טעם מספק לדרוש מהם תשלום נוסף עבור הביטוח, ושעל החברה לפעול כמצוות המחוקק, ולהסביר, כאמור, את החישוב האקטוארי לדרישת התשלום הגבוהה יותר. העובדה כי אדם נוטל טיפול מסוים “בהוראה ובפיקוח רופא” אינה מעידה על סיכון, כמו במקרה שאישה נוטלת גלולות למניעת הריון, או גבר הלוקח “פרופסיה” או “ויאגרה”.

עוד בנושא:  מצעד הגאווה בירושלים פתח את חודש הגאווה בישראל

אין כל סיכון מוגבר בעריכת ביטוח לטרנסג’נדרים

כעבור מספר ימים, הודיעה חברת פספורטקארד, כי לאחר בדיקת העניין מחדש עם החתם הראשי, אין כל סיכון מוגבר בעריכת ביטוח לטרנסג’נדרים. החברה חזרה בה גם מהסירוב הראשוני לבטח את שחר, וגם מהדרישה המאוחרת שלהם שירכוש ביטוח מורחב. מתשובת החברה עולה כי השינוי בגישה הביטוחית כלפי טרנסג’נדרים הוא רחב ומקיף יותר, ויחול גם לגבי ביטוחי בריאות אחרים, ביטוחי סיעוד וכו’.

אנחנו שמחים לגלות שכבר בימים הראשונים הבינו בחברת הביטוח ״הראל״ שמדובר בעוולה שלטענתם הינה היסטורית ושינו את עמדתם לחלוטין רק באמצעות פניה אחת”, אמרו בני הזוג ל-WDG, “חבל לנו שחברה כמו פספורטכארד המתיימרת לספק שירותים מיוחדים השונים מכל חברת ביטוח אחרת התבצרה בעמדתה עד לרגע האחרון ורק לאחר התייעצות עם חתם חיצוני החליטו לבטל את ההחרגה הזו מהפוליסות שלהם”

“צר לי שבני הזוג נאלצו לפנות לחברה שלוש פעמים על מנת שתשנה את עמדתה”, אמר עו”ד אסף חדי כהן, “שוב אנו נוכחים כי רק עמידה תקיפה על זכותם של חברי הקהילה לשוויון מניבה תוצאות. בכל זאת, אבקש לומר מילה טובה לחברה, שלא התביישה להודות בטעות, לבדוק את עצמה, וגם להתנצל. הדרך לשוויון אמיתי עוד ארוכה, אך לא נפסיק להיאבק בכל גילויי האפליה באשר הם”.

מחברת פספורטקארד נמסר: “אנו מודים לעו”ד אסף חדי כהן על פנייתו. בעקבות הפנייה, פספורטכארד הפנתה את הסוגייה החיתומית בעניין נטילת הורמונים לחתם הראשי של הקבוצה. בחוות דעתו סקר החתם הראשי את הנהלים הקיימים בתחומי ביטוח שונים ובכלל זה גם בביטוחי נסיעות לחו”ל. סקירה זו גם נשלחה במלואה לעו”ד חדי כהן. אכן, על פי האמור בסקירה זו, אין כל סיכון מוגבר בעריכת ביטוח נסיעות לחו”ל לטרנסג’נדרים”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן