fbpx

“אנחנו חייבים להכניס את הפרפ לארץ”

כנס בנושא הטיפול המונע לHIV שנערך הבוקר בבאר שבע דן ביתרונות והחסרונות באימוץ הטיפול. אך דבריהם של נציגי הקהילה הגאה למקבלי ההחלטות היו מאד ברורים: "אפשרו את הטיפול לכל מי שזקוק לו"
prep+bed

רופאים ומטפלים התכנסו הבוקר בבאר שבע לכנס טיפול מניעתי ל-Hiv ושוויון בבריאות. הכנס, יזמה של מרפאת לוינסקי, בשיתוף הוועד למלחמה באיידס ואוניברסיטת בן גוריון, ביקש לדון בטיפול המונע ובשילובו במערך הטיפולי הקיים.

עוד בנושא:  PrEP באירופה וישראל- תמונת מצב עדכנית

המסגרת הכנס הוצגו המחקרים השונים שבחנו את יעילות הטיפול המונע ואת תוצאותיהם על קהלי יעד שונים – גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, זוגות הטרוסקסואלים ונשים.

עוד במסגרת הכנס נערכו פאנלים מקצועיים שדנו בהיבטים השונים של הטיפול המונע – פאנל אחד התמקד בנושא הקליני ובשאלה כיצד הטיפול משתלב במערך הטיפולי הקיים ומהן השאלות הקליניות העולות בעת שימוש בטיפול זה. פאנל שני התמקד במדיניות ודן בשיטת מימון הטיפול והשפעות היעדר המימון על צריכה לא מבוקרת, ופאנל שלישי דן בקהלי היעד – מי המטופלים ומהי הדרך המיטבית להגיע אליהם?

הפרפ כבר פה. הוא פה באופן פיראטי שעלול להיות מסוכן

ד”ר רותי גופן, יו”רית משותפת של החברה לרפואת להט”ב ורופאת משפחה בקהילת הלהט”ב, ברכה את משתתפי הכנס והציגה את הדילמות העומדות בפניה כרופאה בכל הקשור לטיםפול המונע.

“במהלך שנות עבודתי, אחת לכמה חודשים אני יושבת מול מטופל וצריכה לבשר לו שהוא נדבק ב- HIV”, אמרה ד”ר גופן, “זו משימה קשה מאוד. למרות כל ההתקדמות בטיפול ובמאבק בסטיגמה, עדיין, כאשר אני מודיעה למטופל שהבדיקה חיובית, התקרה נופלת עליו וחלק מהרסיסים של התקרה עפים גם עלי. מאז כניסתו של טיפול הפרפ בארה”ב ובאירופה נעשיתי אופטימית שהנה, אוטוטו הוא מגיע גם אלינו. אבל לצערי הוא לא מגיע. מידי כמה חודשים נדמה שתיכף זה קורה, אבל לא.

כעת אני נצבת בפני דילמה חדשה: מצד אחד יש לי מטופלים שאני יודעת שנמצאים בסכנה להדבקה אך מצד שני הטיפול אינו מאושר בארץ ואני אינני רשאית להמליץ עליו. כבר למעלה משנתיים אני אומרת לכל מי שמוכן להקשיב: אנחנו חייבים להכניס את הפרפ לארץ, אנחנו חייבים לעצור את ההדבקות החדשות. אבל זה לא קורה”.

ד”ר גופן התייחסה גם לתופעה הרווחת של נטילת הטיפול באופן פירטי וללא פיקוח רפואי:

“אנחנו לא חיים בוואקום, הקהילה שלנו היא חלק מקהילת הלהט”ב האירופאית והאמריקאית: אנשים נוסעים למסיבות בברלין, במדריד ובברצלונה, תיירים באים לכאן – החבר’ה הישראלים פוגשים במסיבות הומואים אירופאים ואמריקאים והם כולם נוטלים פרפ. המידע גם זמין באינטרנט: אנשים יודעים שיש טיפול והם קונים אותו באינטרנט באופן פיראטי. נטילת פרפ באופן פיראטי ללא מעקב רפואי עלולה להיות מסוכנת. הרי יש צורך במעקב רפואי כדי לוודא שאין הדבקה במחלות אחרות שעוברות ביחסי מין וכן כדי לוודא שלא מופיעות תופעות לוואי של הטיפול. אבל אם הטיפול לא מאושר בארץ, אנשים נאלצים לרכוש אותו באופן פיראטי וכך הם חשופים לסכנה נוספת”.

לסיכום, הדגישה ד”ר גופן את התפקיד החברתי של הטיפול ואת מקומו במלחמה נגד הסטיגמות:

“חשוב לומר שמלבד ההיבט הרפואי יש לפרפ גם תפקיד חברתי חשוב ביותר: יש לו תפקיד במלחמה בפחד של אנשים מפני HIV ומפני אנשים החיים עם HIV. פרפ יאפשר לפרוץ את המחסום שעדיין קיים לצערנו בין אנשים שלילייים לאנשים שחיים עם HIV. יש לו תפקיד מרכזי בריפוי המחלה החברתית: מלחמה בסטיגמה ובבידוד שחווים אנשים חיוביים. עם פרפ לא יהיה עוד פחד לקיים יחסי מין עם אדם חיובי, ולאנשים חיוביים לא תהיה אשמה או חשש שמא הם מסכנים את הפרטנרים שלהם.

ולכן אני קוראת מכאן למקבלי ההחלטות במשרד הבריאות: הטו אוזן, הקשיבו למה שקורה בשטח – הפרפ כבר פה. הוא פה באופן פיראטי שעלול להיות מסוכן. אנא מכם, אפשרו לנו הרופאים לתת את הטיפול באופן מסודר למטופלים שלנו. אפשרו לנו לעצור את ההדבקות החדשות ב- HIV, אפשרו לנו לתת את הטיפול לכל מי שנמצא בסיכון וזקוק לו”.

עוד בנושא:  "זכותנו כאזרחים משלמי מיסים לקבל חיסון מאושר ומוכח"

[interaction id=”583dcc4dc00d50ed1808e1d6″]

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. רונן הגב

    מה עתירה לבג״צ?

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן