fbpx

“לא נשב בשקט בזמן שגברים בעיר הזו חושבים שזוג לסביות הן משהו שמותר לשלוח אליו יד”

ניסיון של ליין הקאלט לייצר מסיבה מעורבת עם קהל סטרייטי הסתיים בתלונות רבות על הטרדות ופגיעות מצד הקהל הגברי. בתגובה מתכננות בעלות הליין מסיבה משותפת עם פרויקט "לילה טוב" הנלחם לצמצום תופעת ההטרדות המיניות בחיי הלילה. "המטרה הראשונה של בעלי המועדונים היא לשמור על הבלייניות והבליינים בטוחים מכל הבחינות"
CULT_purim

מסיבת פורים האחרונה של ה- CULT בשיתוף עם הג׳וז ולוז ומועדון הפסאז׳, הצליחה להפתיע את קהל הבלייניות הקבוע. בעלות הליין, שלקחו סיכון והלכו על קונספט של מסיבה מעורבת עם קהל סטרייטי, ניסיון יפה תיאורטית לקירוב לבבות, סיימו את הלילה עם עדויות של נשים שבאו ליהנות ממסיבת פורים ססגונית ונתקלו בהטרדות ולהט”בפוביה.

“כשהבנו שהיו נשים וגברים טרנסים שחוו הטרדה במרחב של המסיבה שלנו ידענו מיד שנעשה עם זה משהו”, אומרת ענת ניר, מבעלות הליין, “לא נשב בשקט בזמן שגברים בעיר הזו חושבים שזוג לסביות הן משהו שמותר לשלוח אליו יד או להסביר לנו שפשוט לא מצאנו את הגבר הנכון. טרנסים הם בני הברית שלנו ואנחנו בנות הברית שלהם. אין מצב שגברים סיסג׳נדרים ישאלו טרנסים ״אתה בן או בת״ באמצע מסיבה ויחדרו בצורה כל כך בוטה ואלימה למרחב, בטח שלא יצרו מגע שלא מגיע בהזמנה. זו בושה שאנשים מרשים לעצמם להתנהג ככה ואנחנו מתכוונות להיות פרו-אקטיביות בטיפול בתופעה הזו ולעשות כל פעולה על מנת לייצר נורמות חדשות של התנהגות בעיקר כלפי הקהילה הגאה”.

“הרגשתי רגשות אשם ברמה האישית שגרמתי לאנשים להגיע לאירוע שאני אחראית עליו והרגישו לא טוב ואף רע”, מודה דנה זיו, מבעלות הליין, “לכן הלכתי אדם אדם כי היה לי חשוב להסביר מה עומד מאחורי ולפעמים יש טעויות או שקורים דברים שלא יכולנו לקחת בחשבון מראש”.

מפיקות הליין בחרו שלא להתעלם מהקולות או להשתיק אותם. בצעד אמיץ לקחו אחריות גם בהתנצלות בפייסבוק וגם במעשים – מסיבה בשיתוף “לילה טוב” שהכנסותיה ייתרמו למיזם הפועל כבר שנתיים לצמצום תופעת ההטרדות המיניות בחיי הלילה.

“המטרה מבחינתי היא להראות לקהל שלנו שאנחנו לא מחליקות את התחושות שעברו באירוע האחרון” מסבירה דנה זיו, “שתמיד נלחם על לייצר מרחב שבו כל אחת וכל אחד מרגיש נעים עם מי שהוא, וכמובן לעורר מודעות רחבה יותר בקרב הקהל שלנו ליוזמה ולגרום להיות חלק”.

״לילה טוב״ בעיצומו של קמפיין למימון המונים בהדסטארט ויצאו בקמפיין ויראלי בפייסבוק”, מוסיפה נגה תמוז, “החיבור איתן היה מיידי, טבעי וברור. אנחנו מתכוונות לתמוך בקמפיין שלהן גם בהמשך”.

“החיבור לקאלט ולמארגנות לא יכול היה להיות יותר טבעי ומובן מאליו עבורנו”, אומרת יסמין וקס, ממייסדות לילה טוב, “אנחנו גאות לקחת חלק בשיתוף הפעולה, שרק מתחיל במסיבה בשבת, ויהפוך לקשר אסטרטגי. לילה טוב רוצות לאפשר מרחבים בטוחים לא.נשים מכל הקשת המגדרית שרוצים לבלות ולהרגיש חופשיות.ים ולהיות מי שהן.ם. הבחירה של הקאלט להפנות את הזרקור לכיוון המטרידים במקום לצמצם יותר ויותר את המרחב בו אנחנו מרגישות בטוחות היא אמיצה, ואנחנו שמחות להוביל את הדרך יחד איתן”.

לרוב נשמע על הטרדות מיניות ולא נדמיין שזה קורה במסיבות נשים
“ראשית חשוב לומר שהקהילה הגאה אינה חפה מהטרדות מיניות שלה את עצמה וזה נושא שראוי לטפל בו” אומרת זיו, “במקרה הזה מדובר דווקא בגברים סטרייטים שבמקום לכבד בצורה כפולה ומכופלת את המרחב שהם נמצאים בו כמו שקורה בד״כ אצלנו התנהגו בצורה בוטה ופוגענית ובזו לכללים שמרחב של מסיבה שמובילות אותה נשים מחייב”.

“כולנו גדלנו והתעצבנו באותה החברה”, מוסיפה תמוז, “גם אצל לסביות, הומואים, ביסקסואלים והקשת הטרנסג׳נדרית, יש מנעד רחב של אנשים שנחשף יותר או פחות למה מותר ומה אסור כלפי א.נשים. אף אחד מאיתנו לא קיבל חינוך ייעודי כלפי גבולות. בסוף כולנו תוצר של התרבות הפטריאכלית שאנחנו רואים בטלוויזיה וברחוב. לכן אפשר לראות הטרדות מיניות בכל סוגי המסיבות. יחד עם זאת אין ספק שיש שיח אחר שהולך וגדל בקרב הקהילה הגאה שמצליח לאט לאט לשנות את המציאות ולבהר את הגבולות שצריכים להיות ברורים מאוד. אין אפור”.

עוד בנושא:  #מישהו פעם תקף אותי ככה - קמפיין הגאווה הבועט של טיקטוק
המרחבים בין קהילות גאות וסטרייטים מתערבבים

איך אפשר ליצור מרחב בטוח במסיבות שלאט לאט הופכות לבלנדר?
“זה האתגר ואנחנו לא נשבר עד שנמצא את התמהיל הנכון ואת שיתופי הפעולה הנכונים”, אומרת זיו, “כמו שהיה לנו שתפ עם הג’וז ולוז ומבחינתי הוא היה חלום שהתגשם, אני אמשיך לחלום לכיוון ואסתכל למציאות בעיניים וזה עניין של התמדה ושל חינוך שוק, מכל הכיוונים”

“זו הפעם הראשונה שקורה אצלנו מקרה כזה ואנחנו מתכוונות לשים לזה סוף באופן מיידי” מבטיחה ניר, “המרחבים בין קהילות גאות וסטרייטים מתערבבים וזה דבר נפלא שהקהילה הגאה מצליחה לייצר תכנים ומרחבים שסטרייטים רוצים לקחת בהם חלק. יחד עם זאת, חיבור המרחבים הזה לא יכול לקרות תחת מצב שמתפשר על איכות המרחב מבחינת היותו בטוח”.

אתן לא חוששות לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ?
“יש נטייה בקהילה הגאה לפחד ל״כבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ״ כי הקהילה עסוקה בניסיון להתקבל כ״נורמלים״ בקרב החברה ואנחנו לא רוצים לתת להם סיבות לחשש”, מסבירה תמוז, “בעיניי זה עושה רק יותר נזק לקהילה. יש אין ספור סיפורים על הטרדות מיניות, אלימות במשפחה, שחיתויות וכו׳ בתוך הקהילה, השתקה של כל אלו לא מעלימה אותם, אלא משאירה את הנפגעים אילמים ומלאי תחושות אשם. הקהילה הגאה היא לא קדושה מעונה ונמצאים בה אנשים מכל המגזרים ומכל הסוגים, היא מקרוקוסמוס של החברה האנושית. היא לא צריכה לחכות לאישור של אף אחד, אלא להיות חוד החנית בלמצות את הדין כשזה מגיע לניצול ואלימות. להפך, הקהילה הגאה צריכה להיות הראשונה שמגנה מעשים כאלה ומענישה את אלו שבוחרים להזיק לאחר”.

“מטרת המסיבה היא לומר שהכוח בידיים שלנו”, מוסיפה ניר, “שלא נבליג ונאפשר למצב להמשך. בעלי מועדונים יבינו בקרוב באמצעות המסרים שנפיץ שהמטרה הראשונה שלהם כשהם פותחים את הדלת בלילה היא לשמור על הבלייניות והבליינים שמגיעים למועדון בטוחים מכל הבחינות. זה דבר בסיסי שיתקיים ויהיו השלכות למועדון שלא יקפיד על שמירה על מרחב בטוח”.

ענת ניר, נגה תמוז ודנה זיו | צילום: דנה זיו

כמה כיף זה כבר יכול להיות?
“באופן אישי אני הרבה יותר נהנית במרחבים בטוחים ולא במקומות בהם אני מרגישה מוטרדת כל הזמן”, אומרת תמוז, “אני גם מרגישה שהמסיבה היא לא הפגנת מחאה נגד הטרדות מיניות אלא אותנו חוגגות את הכח בהתאגדות נשית וריקליימניג של המרחב הציבורי חזרה לידיים שלנו”.

“אני חושבת ששם המשחק הוא שייכות”, מרחיבה זיו, “עד כמה אנחנו מרגישים שייכים במקום שבו אנו נמצאים, כולנו רוצים להרגיש שייכים, כי רק אז אנחנו מרגישים חלק ובעיקר בנח עם עצמנו ומה שאנחנו אנחנו. האירוע הקרוב מקדם את העשיה שלנו בצעד אקטיבי למימוש התחושה, הבחירה בחלל, באנשים שלוקחים חלק וכמובן אלו שיבואו כולם יחד אומרים דבר אחד ברור- אני רוצה להרגיש בנח/ שייכת/ חלק אם נצליח לייצר את זה אז התחושה היא זאת שתעשה את האירוע זה יותר ממושלם”.

מה החזון?
“החזון הוא לייצר אירועים חוצי מגדר, שהמכנה המשותף הוא לא המגדר אלה האוירה”, מסבירה זיו, “לייצר מקום שכל מי שנכנס אליו ירגיש שייך, ושיהיה לו נח לרקוד, לדבר, להכיר, להתפרק, הכל בגבולות המוסר הרצויים בחברה שלנו מבלי לפגוע באף אחד שעומד לצידו”.

“אנחנו שואפות שהמקרה הזה לא ייצר מצב שבו נשים זקוקות להפרדה תמידית מגברים על מנת לחוש בטוחות”, מסכמת ניר, “אנחנו רוצות לעשות ריקליימינג למרחב של חיי הלילה ולהפנות את הזרקור לכיוון אלו שמטרידים ולא לייצר פתרונות שסוגרים אותנו בחממה כלשהי אלא פותחים בפנינו כל מרחב שנרצה להיות בו ולשתף אותו”.

cult the bullshit | יום שבת 25.3 החל מ-16:00 | יה- JAH, סמטת אלמונית 1, תל אביב | 10 ש״ח כניסה תרומה ל״לילה טוב״ (אפשר גם יותר כמובן!)

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן