fbpx

הסכם הורות ללא זוגיות

יחידים וזוגות רבים בוחרים להביא ילד לעולם בהסכם הורות משותפת. מהו הסכם הורות ללא זוגיות, כיצד הוא מתקיים ומה חשוב להסדיר בהסכם שכזה?
יד_תינוק
cc0

לאחר שנים רבות של מאבקים שנסובו סביב זכויות בסיסיות של קהילת הלהט”ב, בשנים האחרונות הגיעה הקהילה, למעט הקהילה הטרנסג’נדרית שעודנה נמצאת במאבקים על זכויות בסיסיות, למצב בו גם פרטיה זוכים ליהנות מזכויות אדם ואזרח ככל אזרחי ישראל. כפועל יוצא מכך עלה המאבק מדרגה ועוסק כיום, ברוב המקרים, בתחומים שאינם בליבת הזכויות אלא בעניינים נוספים שהם מעבר להכרה בפרטים בקהילה כפרטים, כמו בזכות להורות למשל.

כידוע, יש דרכים רבות ויצירתיות להפוך להורים. יש כאלו שיבחרו בנתיב של פונדקאות – אשר זהו נתיב יקר בעבור רוב הציבור ואשר איננו חף מקשיים אידאולוגיים ומצפוניים, יש זוגות נשים המחליטות שאחת מהן או שתיהן תכנס להריון מתרומת זרע ובהמשך מבצעות אימוץ הדדי או מבקשות צו הורות פסיקתי.

הדרך הנוספת, בה נדון במאמר זה היא הורות משותפת, הידועה גם בשם הורות בהסכם ללא זוגיות.

מהו הסכם הורות ללא זוגיות?

במסגרת מהלך זה, חוברים יחדיו שני פרטים, גבר ואישה, או שלושה פרטים (זוג מול יחיד או יחידה), או ארבעה פרטים (זוג גברים מול זוג נשים), על מנת להפוך להורים.

הביטוי המועדף הוא הסכם הורות ללא זוגיות, ולו משום הסיבה הפשוטה ש”הורות משותפת” נעשה שגור במאבק על זמני שהות (הסדרי ראייה) שווים בין גברים ונשים בבתי המשפט לענייני משפחה, בבתי הדין הרבניים ובכנסת ישראל סביב הנושא של חזקת הגיל הרך.

אילו נושאים חשוב להסדיר בהסכם שכזה?

התחומים עליהם יש לדבר הם רחבים וכוללים בין השאר את הזכויות ההוריות של כל צד, היחס לבן/ת הזוג הנוכחי/ת או העתידי/ת של מי מההורים הביולוגיים, ענייני ההפרדה הרכושית, התייחסות לתקופות ההריון והלידה והבדיקות הדרושות, הסדרי הורות וזמני שהות של הילד/ה עם כל צד, זכויות זמני שהות של הילד/ה עם אנשים שאינם הוריו ובני זוגם, חיסון הילד, מה קורה בתקופת הינקות וההנקה, מתי ואם בכלל משמורת משותפת, אופי המשמורת המשותפת, המפגשים בחופשות, חגים ומועדי ישראל, נסיעות לחו”ל, הוצאות של מזונות הילד, הוצאות נוספות כגון חינוכיות ובריאותיות של הילד, חיסכון פיננסי עבור הילד, מה קורה כאשר ישנן מחלוקות ואיך לפתור אותן, ענייני שמו של הילד, שימוש בחומר גנטי – כן או לא בהתחשב במצבים מסוימים- ועוד ועוד נושאים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו.

עוד בנושא:  נערה בת 18 נורתה למוות בגליל על רקע נטייתה המינית

ישנם נושאים רבים שיש לדבר ולדון בהם כאשר מחליטים להביא ילד/ה לעולם עם איש/ה זרים, ומומלץ לעשות זאת באמצעות איש מקצוע הבקיא בתחום, גם אם הדבר כרוך בהוצאה כספית, שהרי מדובר בהסכם שילווה אתכם 20 שנה. אסור בשום פנים ואופן לקחת הסכם שנמצא “באינטרנט” משום שאין הוא כולל את המקרה הספציפי של האנשים המתקשרים בחוזה, לא ברור מי ערך אותו ומתי והאם הוא מתאים לדינים של ימינו.

לא מדובר בעניינים טכניים, אלא בדברים מהותיים שיש לדון בהם, להחליט, “ליישר קו” ולארגן ציפיות, כי אחרת ניתן להגיע לריבים משפטיים אדירים שלא לצורך- ממש כמו זוגות שמתגרשים.

אף על פי שהיום רווחים המקרים של כניסה להורות ללא זוגיות בעיקר בקרב הומואים וגם לסביות, ניתן לומר שעם השנים והתחזקות המגמה האינדיבידואליסטית, גם הטרוסקסואלים יפנו לאפיק זה, משום שבמקרים בהם המהלך נעשה בצורה מחושבת ונכונה אנושית ומשפטית- נוצר מרחב תימרון גדול ומקום גם בחיים האישיים של הפרט.

בכל מקרה יש לזכור: הסכמים במשפחה חובה לאשר בבית המשפט לענייני משפחה, במקרה הזה- לאחר הולדת הילד/ה במזל טוב!


הרצאה בנושא הורות ללא זוגיות | חמישי, 15.12 בשעה 20:00 | בשיתוף המרכז הגאה והמחלקה המשפטית של האגודה

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן