fbpx

בג”צ נגד סירובו של משרד הפנים להנפיק תעודות לידה בהן רישום של שתי אמהות

כ–20 אמהות וילדיהן הגישו יחד עם האגודה למען הלהט”ב עתירה לבג”צ נגד משרד הפנים בעקבות הסירוב להוציא תעודות לידה חדשות לילדים לשתי אמהות. "לפקידי משרד הפנים אין סמכות לסרב להנפיק תעודות לידה הנושאות את שמות שתי האמהות"
הריון
cco

אחרי מקרים רבים מדי בהן סירבו פקידי משרד הפנים להנפיק תעודות לידה חדשות לילדים שנולו לשתי אמהות, ולרשום בהן את שמות שתי האמהות, ולאחר שמשרד הפנים התעלם מהחלטות בית המשפט בעניין, ואף ניסה לטעון כי בית המשפט טעה בהחלטותיו, החליטו כ–20 אמהות לפנות לבג”צ במטרה לחייב את משרד הפנים להנפיק את התעודות המיוחלות. המחלקה המשפטית של האגודה למען הלהט״ב, התומכת במאבק הצודק הזה, הצטרפה כאחת העותרות ותלווה את התיק מקרוב.

“בהתאם לדין, משקפת תעודת הלידה את הסטטוס המשפחתי של הילד”, נכתב בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה”ד חגי קלעי, עוה”ד דניאלה יעקובי ועוה”ד אחינעם סגל-אורבך, “ללא תלות בשאלה האם הקשר ההורי הוא גם קשר גנטי, האם הקשר ההורי נוצר תוך שימוש במטען גנטי של אחר (דוגמת תרומת זרע או תרומת ביצית), האם הקשר ההורי נוצר תוך העזרות בשירותי פונדקאית, האם הקשר ההורי נוצר מכוח זיקה לזיקה (משמע, מכוח הקשר שבין ההורה לבין ההורה הנוסף, למשל במצב של הולדה לתוך תא משפחתי תוך העזרות בתרומת ביצית או תרומת זרע), או שהקשר ההורי נוצר מכוח אימוץ או צו הורות פסיקתי… חרף לשונו הברורה של החוק, חרף המציאות בה מידי שנה מנפיק משרד הפנים תעודות לידה מתוקנות להורים הטרוסקסואלים רבים, חרף צוי בית משפט ברורים המורים על הנפקת תעודות לידה מתוקנות לאחר מתן צו הורות – החליטו המשיבים, מטעמיהם הם (העלומים), שלא להנפיק תעודות לידה הכוללות שמות של שתי אימהות”.

העתירה, המפרטת את מצבן האישי של כל העותרות, ואת הקשיים בהן נתקלו בהוצאת תעודות הלידה, מפנה את תשומת ליבו של בג”צ להשלכות העשויות לנבוע מסירובה של המדינה להנפיק את תעודות הלידה, סירוב אשר מונע מהאמהות והילדים ביצוע פעולות בהן יש הכרח בהצגת תעודת לידה עם שמות ההורים (למשל לצורך הענקת אזרחות זרה לילדים).

עוד מצוינת בעתירה, ההחלטה העקרונית שהתקבלה במשרדי היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שבנות זוג ביקשו לראשונה, להנפיק לילדיהן תעודות לידה הנושאות את שמות שתי האמהות, ולפיה כל בקשה למתן צו הורות שתחולתו מרגע הלידה, מסורבת באופן גורף. משמעות ההחלטה היא, כי מידי יום גדל מספרן של בנות הזוג בנות אותו המין אשר, בפועל, אינן מסוגלות לרשום את ילדיהן במשרד הפנים כלל ועיקר, סירוב שעלול למנוע מהאם הלא ביולוגיות לעשות פעולות הכרחיות עבור הילד שילדה בת זוגה, תוך סיכון שלומם וטובתם של הילדים. בפועל, כיום, באופן גורף ומוחלט, בנות זוג בנות אותו המין אינן יכולות להנפיק תעודת לידה לילדיהם, בה מצוינים השמות של שתי האמהות.

עוד בנושא:  'שבויות במשחקי גברים'

לסיכום, מבקשים באי כוח העותרות להציא צו מוחלט המחייב את המדינה להנפיק תעודות לידה מתוקנות, לפי החוק.

“לא יכול להיות ספק שזוהי לשון החוק. לא יכול להיות ספק שכך נוהגים המשיבים ביחס לצווי אימוץ וצווי הורות שניתנים בעניינם של הורים הטרוסקסואלים. לא יכול להיות ספק שזוהי טובת הילד, וכי אין כל תכלית לפגיעה בזכות לשוויון ולחיי משפחה הנובעת מפרקטיקה זו”.

“מיד לאחר שהגשנו את העתירה ניתנה החלטה של בג”צ העתירה תשמע בהקדם בהרכב של שלושה שופטים”, אמרה עו”ד דניאלה יעקבי ל-WDG, “עוה”ד שמטפלים בעתירה, יחד עם העותרות והאגודה למען הלהט”ב, פועלים בשיתוף פעולה מתוך הבנה שחזית רחבה תסייע במאבק כנגד המדיניות המפלה של המדינה בכל הנוגע להורות הלהט”בית”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. שרון הגב

    נו, ככה זה כשמשרד הפנים כבר עשרים שנה פאד ש”ס קונטרול…

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן